3

Relatieproblemen Door Een Burn-Out? Neem Genoeg Rust..

Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan stress kan dat een burn-out veroorzaken. Je hebt hoofdpijn, maagpijn, darmklachten, slaapproblemen en bent extreem vermoeid. Daarnaast krijg je ook psychische klachten zoals somberheid, lusteloosheid, huilbuien en angstklachten. Risicofactoren voor het krijgen van een burn-out zijn: perfectionistisch zijn, moeilijk om hulp kunnen vragen en moeilijk “nee” kunnen zeggen. Een burn-out zorgt dus voor veel klachten en die klachten kunnen ook veel schade aanrichten in een relatie.

Het is niet gek als je door een burn-out last hebt van relatieproblemen. Ten eerste is het belangrijk de burn-out aan te pakken. Dit kan alleen door de stress waaronder jij lijdt weg te nemen. Het leven van mensen wordt steeds drukker, waardoor burn-outs steeds vaker voorkomen. Het is belangrijk om genoeg rust te nemen en niet al die stress die je bijvoorbeeld op werk ondervindt mee te nemen naar huis. Het is misschien zelfs een goed idee een tijdje wat minder uren te werken, zodat je wat op rust kunt komen. Bespreek je problemen in ieder geval met de bedrijfsarts.

Relatieproblemen door een burn-out…

Weet jouw grote liefde niet meer hoe jij gesteund kan worden? Dan is het misschien beter even afstand van elkaar te nemen. Constante ruzie zorgt ervoor dat jullie relatie steeds meer schade oploopt. Het is nu tijd om je op jezelf te focussen. Wat kan er voor zorgen dat jij je beter voelt? Een constante druk om thuis blij en vrolijk te doen gaat er voor zorgen dat jij je nog gestrester voelt. Daarom is alleen zijn misschien een beter idee. Stel dit voor aan je grote liefde en zeg er duidelijk bij dat je dit alleen wilt, omdat je jullie relatie weer wilt herstellen.

Wat vond je vroeger altijd leuk om te doen? Hield je van tekenen, koken of misschien van dansen? Schrijf jezelf dan in voor een cursus. Het is waarschijnlijk niet iets waarop je zit te wachten, maar leuke activiteiten kunnen je uit die negatieve gedachtegang halen.

Neem genoeg rust

Let er ook op dat je goed voor je lichaam zorgt. Maak gezonde maaltijden, beweeg genoeg en zorg ervoor dat je genoeg slaap hebt. Terwijl je slaapt zorgt je lichaam er namelijk voor dat je weer herstelt. Iets dat de stress een beetje kan laten afnemen is een schema opstellen. Zet in je schema wanneer je werkt, eet, beweegt, rust en slaapt.

Merk je dat je je na een tijd nog niet beter voelt? Dan is het verstandig langs te gaan bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Een burn-out is een kwaal die met behulp van therapie gelukkig goed op te lossen is.

Bespreek je problemen in ieder geval goed met je partner. Het is belangrijk dat je partner weet wat hij of zij kan doen om jou beter te laten voelen. Het is niet de bedoeling dat je partner nog meer druk op je legt in deze zware tijd.

Relatieproblemen Door Een Burn-Out? Neem Genoeg Rust.. by
Klik hier om een reactie achter te laten 3 reacties