Alles doet me denken aan mijn ex. Wat moet ik doen?

Een relatiebreuk is meer dan alleen een lichamelijke of materiële scheiding. Het is een periode waarin je tot bezinning komt over het leven dat je leidde waarbij je je nog veilig voelde. Het is het afscheid nemen van gewoontes, van een routine die goed ingeburgerd was en je nu in de steek laat.

Een dergelijke ervaring kan een psychologische schok veroorzaken, ja zelfs traumatisch zijn. Natuurlijk heb je dan tijd nodig om er bovenop te komen. Gedurende die periode kun je niet anders dan steeds maar die film afdraaien. Je kunt er ook niet omheen om steeds maar weer die vertrouwde geluiden te horen of geuren te ruiken.Het leven zonder je geliefde is niet gemakkelijk, en het is al helemaal niet om je ex uit je hoofd te zetten, te vermijden dat je steeds maar aan je ex denkt.

Verandering van omgeving om weer controle te krijgen op je emoties

Het doel is eigenlijk niet eens zo waar het om gaat: of je nu je ex terug wilt winnen of verder gaan met je leven. Je zult de situatie moeten accepteren. Het einde van een relatie is het einde van een cyclus. Je zult nooit meer dezelfde liefde ervaren. Ook al zou het je lukken om je ex weer te verleiden, je relatie zal anders zijn, zal anders móeten zijn.ik blijf maar denken aan mijn ex

Je weet het inmiddels wel. De eerste twee absolute prioriteiten om er weer bovenop te komen en het vertrouwen in jezelf weer te vinden, zijn het respecteren van zijn/haar wens om met rust gelaten te willen worden (radiostilte) en het toepassen van een actieplan om aan jezelf te werken.

Vernieuwing en verandering van je leven is waar het om gaat. Je zult die veranderingen moeten aanvaarden. Natuurlijk begrijpen we heel goed dat je de gedachten aan je ex niet zomaar los kunt laten. Die gedachten kunnen je zelfs paralyseren. Je luistert naar liedjes waar je ex ook van hield, je denkt steeds maar aan je ex als je bijv. een sushi eet als hij/zij er ook zo van hield. Deze nostalgische fase is heel normaal. Je wilt je vasthouden aan die veiligheid die je had, aan al die gelukkige momenten.

Maar concreet gesproken: de tijd zal je helpen om deze droevige crisis te overwinnen. Met name als je er niet voor terugdeinst om die veranderingen zo snel mogelijk te accepteren en door te voeren. Probeer de dingen groot te zien. Verhuis als het moet, ontdek nieuwe hobbies, creëer een nieuwe sociale omgeving voor jezelf, ga nu eens niet uit naar die ene vertrouwde tent, maar zoek andere mogelijkheden op om uit te gaan en je te amuseren. Dat is de beste manier om weer contrôle te krijgen over je sentimenten die je ervan weerhouden om er weer bovenop te komen.

Blijf je maar steeds denken aan je ex? Hier een goede oefening!

We zeiden het je net. Na de breuk kunnen alle kleine details je in tranen doen uitbarsten of je compleet aanzetten tot passief gedrag. Ons advies is dan ook: om uiteindelijk niet meer zoveel aan je ex te hoeven denken kun je het beste je strijdvaardig opstellen en de confrontatie aangaan met je pijn.

Wat we je dus willen aanraden is om je droefheid te kaderen. Hier een goede oefening: pak je stopwatch en stel deze in op 10 minuten. Gedurende deze 10 minuten ga je jezelf toestaan om alleen aan je ex te denken. Huil als je dat wilt, schrijf op wat je voelt. Zodra het alarm na 10 minuten afgaat, doe dan geheel iets anders. Iets wat je volledige aandacht vraagt (bijv. sporten, je beste vriend(in) bellen en voorstellen om iets samen te ondernemen, het klusje in huis wat al zo lang op je wacht, je muziekinstrument etc. etc.)

Herhaal deze oefening iedere dag gedurende een week. De week daarop stel je de tijd in op 5 minuten. Je zult steeds meer de logica begrijpen. De week daarop stel je de klok in op 3 minuten en vervolgens op 1, en vervolgens stop je ermee.

Deze oefening zal je in staat stellen om je liefdesverdriet te uiten. De overige tijd verbied je jezelf zwak te zijn. Je moet jezelf onder controle hebben. Jezelf verbinden om aan jezelf te werken, een betere versie van jezelf te worden. Het principe is in feit simpel maar werkt heel goed, want in plaats van dat je je gedachten de vrije loop laat en te focussen op details, bied je je gedachten een heel gestructureerd kader. Dit kader gaat je onbewust helpen om je te realiseren dat je verdriet niet de hoofdzakelijke motor van je reacties mag zijn.

al spoedig zal er een glimlach op je gezicht verschijnen als je weer denkt aan je ex. Spoedig zal je er klaar voor zijn om hem of haar weer voor je terug te winnen, maar tot die tijd doe je je huiswerk en ga je er alles aan doen doen om er weer bovenop te komen! Want alleen dan zal het je lukken om je ex terug te krijgen.

Ik blijf maar steeds denken aan mijn ex by
Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties