Ik heb een eetstoornis door liefdesverdriet. Wat doe ik hieraan?

Als je relatie eenmaal tot een eind is gekomen dan word je geraakt tot in je diepste kern. Natuurlijk is de manier hoe we met liefdesverdriet omgaan afhankelijk van ieder mens.

Feit is echter dat liefdesverdriet altijd effect heeft op de eetlust, en dat we daardoor de neiging zullen hebben om ofwel meer te gaan eten of juist minder.

Je zult je ongetwijfeld afvragen : “Maar wat is dan de reden dat ik een eetstoornis heb door liefdesverdriet? Waarom wil ik niet meer eten en waarom kunnen anderen juist obsessief worden wat eten betreft?”

Het is waar. Daar waar de één juist interesse verliest in voedsel, focust de ander zich er juist enorm op en kan die persoon zelfs obsessief worden van voedsel. De oorzaak hiervan kan veelal worden teruggevonden in de manier hoe je ouders je leerden om te gaan met emoties in stresssituaties. Met andere woorden: als je verdriet had, werd je getroost met iets lekkers of niet? als je iets goed had gedaan, werd je getroost met iets lekkers of niet?

In ieder geval is ons bekend dat lichaam en geest onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Alleen daarom is het eigenlijk al logisch dat iedere emotie invloed heeft op het lichaam.

Als we bijvoorbeeld gestresst zijn stijgt het adrenalinegehalte in het bloed en stijgt ook het cortisolgehalte.  Deze verhoging van cortisol heeft zeer veel negatieve consequenties.

Het kan namelijk leiden tot :

  • aanhoudende verhogingen van de bloedsuikerspiegel,
  • aanzienlijk calciumverlies in de botten,
  • depressie
  • bloeddrukverhoging
  • verlies van spiermassa
  • verhoogde vetophoping
  • achteruitgang van het denkvermogen

Je eetstoornis door liefdesverdriet tast het immuunsysteem aan

Stress veroorzaakt door liefdesverdriet beïnvloedt ons immuunsysteem en aangezien ons immuunsysteem in de darmen zit, is het geen wonder dat je eetlust wordt aangetast door een liefdesverdriet.

Sommige mensen zullen geneigd zijn om troost te zoeken in ongezonde voeding die een hoog gehalte aan calorieën of ongezonde vetten bevat zoals chips, frites, mayonaise, en ijs.

Ook zijn er mensen die alleen al bij de gedachte aan eten ziek worden. Je kunt dus zeggen dat er een verband bestaat tussen je maag en je emotionele toestand.

Voor mensen bij wie het eten juist tegenstaat kan iedere hap fysieke pijnlijk zijn waardoor ze vaak ook te maken krijgen met slikproblemen.

Eten zorgt dat ze braakneigingen krijgen.  De extra pijn die door braken veroorzaakt wordt kun je er niet nog eens bij hebben. Immers de pijn die liefdesverdriet veroorzaakt is als pijnlijk genoeg.

eetstoornis door liefdesverdriet

Je bent dus al snel geneigd om juist niet te eten. Pijn in het hart, ook wel bekend onder de term ‘hartzeer’ veroorzaakt pijn in het hele lichaam en daarmee eetstoornissen.

Het lichaam kan zich slechts in twee staten bevinden: ofwel in een staat van onderhoud (het lichaam is bezig zich te herstellen) of in een staat van rust.

Als je lichaam door hartzeer negatief wordt beïnvloed, bevind je lichaam zich in een staat van onderhoud. Als deze staat langdurig aanhoudt zal je eetlust worden aangetast, omdat je lichaam na verloop van tijd overuren draait.

Sommige mensen die te dik waren op het moment van de breuk, vinden het niet erg om gewicht te verliezen door liefdesverdriet. In tegendeel zelfs, ze voelen zich daardoor vaak steeds beter. Toch is het hier oppassen geblazen. Gewicht verliezen door stress of liefdesverdriet is natuurlijk uiterst ongezond.

Aan de andere kant kan een eetstoornis waarbij obsessief gegeten wordt door depressieve gevoelens weer leiden tot zwaar overgewicht.

Er is in het verleden veel onderzoek gedaan naar het verband tussen overgewicht en depressies. In dit onderzoek uit december 2013 van psycholoog Loran E. Kelly aan de VanderBilt University in Tennessee, kun je lezen dat er een duidelijk verband bestaat tussen eetstoornissen en overgewicht maar dat het verband tussen depressie en overgewicht minder groot is. Hoe het ook zij, een eetstoornis veroorzaakt door welk emotioneel probleem dan ook  is ongezond, dus is het belangrijk dat je hier zo snel mogelijk iets aan doet!

De vrouw die zichzelf compleet had verwaarloosd

Ik sprak laatst een vrouw die me vertelde dat haar ex vreemd was gegaan en dat hij had gekozen voor een vrouw die slanker was dan zij. Langzamerhand raakte ze er steeds meer van overtuigd dat ‘mager zijn’ de reden was dat haar ex voor die andere vrouw had gekozen. Ze wilde haar ex bewijzen dat ze ook slank en daarmee aantrekkelijk kon zijn.

Uiteindelijke kwam ze bij de huisarts terecht omdat haar eetgedrag ernstige vormen begon aan te nemen.

Een van de beste manieren om te herstellen na een relatiebreuk is door goed voor jezelf te zorgen, zowel emotioneel als fysiek.

Ongezond afvallen hoort hier dus niet bij.

Gedachten die een eetstoornis door liefdesverdriet veroorzaken

Wat kun je dus het beste doen als je een eetstoornis hebt door liefdesverdriet en  je eetgedrag weer gezond te krijgen?

Allereerst is het belangrijk dat je stopt met doemdenken, gedachten zoals :

  • het zal me nooit meer lukken om aantrekkelijk te worden voor mijn ex
  • mijn ex houdt niet meer van me, dus ben ik het niet waard om bemind te worden
  • ik ben de lelijkste persoon op aarde.
  • Niemand zal mij ooit aantrekkelijk vinden.

Dit zijn uiteraard zeer schadelijke gedachten. Probeer deze niet-helpende gedachten dus tot een minimum te beperken. Ook als je je ex bij toeval tegenkomt is het zaak je gedachten zo snel mogelijk op een ander niveau te brengen.

Bovendien, wat jij ziet hoeft niet altijd waar te zijn. Zie je je ex toevallig lopen met een ander ? Wie zegt dat die ‘next’ zo fantastisch is ? Of dat je ex hem of haar zo geweldig vindt ? Het is niet omdat je ex je aan de kant heeft gezet, dat de vrouw of de man met wie je ex nu is er opeens voor zorgt dat je ex 100% gelukkig is.

Vergelijk het met als je naar een film kijkt. Je ziet de speciale effecten en de acteurs. Je kan ofwel helemaal opgaan in de scène of jezelf ervan bewust maken dat het acteurs zijn die hun rol spelen.

Hetzelfde geldt voor je gedachten. Gedachten zijn de special effects van je geest, en hoewel ze er misschien echt uitzien … dat zijn ze niet.

Zodra je accepteert dat je emotioneel in staat bent om je liefdesverdriet uiteindelijk te overwinnen (je ZAL de liefde opnieuw vinden, je KUNT genezen), zul je ook beter in staat zijn om af te komen van je eetstoornis door liefdesverdriet.

De eetstoornis die het ellendige gevoel in stand houdt

Door niet te eten of juist veel eten als je lijdt aan liefdesverdriet, denk je misschien dat je daarmee het probleem van de pijn oplost, door het verdovende effect ervan.

eetprobleem door liefdesverdriet

Echter, niets is minder waar. Je stelt daarmee de genezing juist uit.

Hoe langer je de verwerking van liefdesverdriet uitstelt des te langer het zal duren vooraleer je je genezen bent van je gebroken hart.

 

Er zit niks anders op dan dat je door deze zure appel heen moet, maar geloof me, je zult zien dat het altijd ergens goed voor is.

Vergeet niet dat het verwerken van liefdesverdriet inhoudt :

  • dat je om moet leren gaan met veranderde patronen in je leven
  • dat je om moet leren gaan met het gemis van je ex
  • dat je om moet leren gaan met een zeer pijnlijke teleurstelling : je relatie was toch eigenlijk niet zo goed als je al die tijd hebt gedacht.

Natuurlijk kan eten je troost bieden, maar er heersen nog veel meer misverstanden hierover zoals bijv.

1. niet eten of veel eten kan helpen bij het verwerken van liefdesverdriet

2. vermageren door liefdesverdriet is niet ongezond

Niet eten of juist veel eten is gewoon een andere manier om de realiteit te vermijden. Als je je richt op het eten en niet op je gedachten, denk je je daardoor beter te gaan voelen.

De oplossing bij eetstoornissen ten gevolge van een gebroken hart

Wat is dus eigenlijk de oplossing wanneer je eetlust veranderd is na een relatiebreuk? Hier is mijn advies:

Probeer eerst voor jezelf te bepalen welk een plaats eten inneemt in je leven. Welke betekenis geef je er aan? zie je het als een beloning ? is het je passie ? of is het ‘gewoon voedsel’ dat nodig is om te kunnen overleven ? gaat het echt om eten of juist om het verdriet ? welke andere manieren zijn er om je beter te voelen afgezien van voedsel ?

Door duidelijkheid te krijgen over de rol die voedsel speelt in je leven, kunt je beter omgaan met dergelijke voedseluitdagingen en sneller je gebroken hart genezen.

Het is belangrijk te begrijpen dat voedsel en verdriet losgekoppeld kunnen en eigenlijk moeten worden om je lichaam en geest weer in balans te krijgen. Probeer je manier van denken te veranderen, los van voedingsgewoonten.

Wanneer je de negatieve verdrietige gevoelens vermijdt zul je alleen het patroon van negatief denken in stand houden en kom je vast te zitten in misverstanden.

Als je echter kunt zien dat het je gedachten zijn die de gevoelens en het gedrag creëren, dan zal je liefdesverdriet geen effect hebben op je eetgedrag of eetlust en zul je afkomen van je eetstoornis.

Verder is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je in een prettige sociale omgeving verkeert. Ga uit met vrienden of vriendinnen. Kies mensen uit die van een grapje houden en die in staat zijn om je eens flink te laten lachen.

Je kunt natuurlijk ook mij vragen om je te helpen bij het bepalen van je volgende stap (en ja, ik zal je ook laten lachen 😉

Verder is het erg belangrijk dat je blijft bewegen. Naast dat beweging gezond is voor botten en spieren zorgt het ook voor de aanmaak van stoffen die depressieve gevoelens tegengaan. Bewegen via sport of andere activiteiten zorgt er dus ook voor dat je uiteindelijk van je eetstoornis afkomt.

Als je denkt dat het vermijden van een echt genezingsproces de beste manier is om met pijn vanwege liefdesverdriet om te gaan, zeg ik dit :

“Er bestaat niet zoiets als selectieve verdoving. Door pijnlijke ervaringen uit de weg te gaan en te verdoven, ontloop je ook de goede dingen”

Omdat je stressvolle denken je lichaam beïnvloedt, zul je merken dat je je eetlust onderdrukt.

Het tegenovergestelde is echter ook waar: je kunt het dus ook van deze kant bekijken en jezelf afvragen: komt mijn verdriet misschien niet doordat ik zo slecht eet?

Denk eraan : het zijn je gedachten die je gevoelens bepalen. Als je je dat genoeg realiseert zal je eetlust en eetgedrag vervolgens als vanzelf gecorrigeerd worden.

Tot slot : kom er achter wat je werkelijk wilt. Stel jezelf de vraag : als je 2 dagen had om alles te doen wat je maar zou willen, wat zou je dan kiezen ? Als je in je omgeving theaters, musea, restaurants zou kunnen bezoeken, welke zou je dan kiezen ? Als je een perfecte maaltijd zou kunnen kiezen … wat zou je dan eten?

Als je bewust wordt van wat je werkelijk nodig hebt om gelukkig te zijn, en dat het niet af hoeft te hangen van de liefde die je ex ooit voor je voelde, maar juist van de vraag in hoeverre je jezelf de moeite waard vindt, zul je ook genezen van liefdesverdriet en een leven creëren waarin je het ware geluk zult vinden.

Ik heb een eetstoornis door liefdesverdriet - Wat nu? by
Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties