Hoe kan ik het missen van mijn ex stoppen

Je relatie is over en je mist je ex zo erg dat je je soms geen raad weet. Je denkt steeds 'hoe kan ik stoppen met het missen van mijn ex?' Want uiteindelijk wil je die gedachten helemaal niet. Het geeft je een rotgevoel en aan rotgevoelens heb je natuurlijk helemaal niets.

In die artikel ga ik je vooral helpen hoe je met deze negatieve gevoelens kunt omgaan. Dat je je ex mist is zie je als een probleem en daar gaan we wat aan doen.  Het maakt je verdrietig en daarmee emotioneel wankelbaar.  Je kent het vast wel: iemand hoeft maar iets tegen je te zeggen en je voelt de tranen alweer opkomen. 

ik mis mijn ex

Het denken aan je ex kan een overweldigende obsessie worden als je niet uitkijkt.

Het kan je in je dagelijks leven zo erg belemmeren dat je nergens meer aan toe komt. Het voelt ook alsof je er niet meer van af komt. Lees dus snel door hoe jij kunt stoppen met het missen van je ex.

In dit artikel ga  ik je laten zien welke technieken je kunt inzetten om het gemis van je ex te stoppen. Hoor ik je nu zeggen dat dat onhaalbaar is ? Wel, ik denk dat je er na het lezen van deze technieken wel een andere mening op na zult houden. Ze zijn namelijk allemaal wetenschappelijk onderzocht en ze werken, punt uit.

Maak jezelf dus niets wijs want je zult je beslist anders gaan voelen. Het zijn krachtige oefeningen die je zeker gaan helpen minder aan je ex te denken zodat je kunt stoppen met je ex te missen, maar daarvoor is wel eerst iets anders nodig, en dat andere is iets waar we heel dankbaar voor kunnen zijn dat we dat hebben.

Geen enkel levend wezen op aarde beschikt over deze krachtige 'tool'  behalve dan de mens. We noemen het:

WILSKRACHT

Ik ga er voor het gemak van uit dat je de gevoelens van gemis van je ex wilt stoppen. Wel, om je wilskracht te activeren gaan we eerst een oefening doen. Die oefening integreren we in een stappenplan. Er zijn immers meerdere stappen en handelingen die je kunt uitvoeren om van je obsessieve gedachten omtrent het gemis van je ex af te komen. 

Daar gaan we dan, aan de slag met de 4 stappen en 4 technieken

STAP 1: Formuleer eerst wat je WEL wilt in plaats van 'ik wil dat gevoel van mijn ex missen niet meer'

Goed het is duidelijk dat je wilt stoppen met je ex te missen anders zou je hier niet zijn. De eerst belangrijke vraag om uiteindelijk te kunnen te veranderen gaan we anders formuleren. Je kunt het 'probleem' op 2 verschillende manieren benaderen. Dat doen we aan de hand van het stellen van de juiste vragen. Je hebt hierbij de keuze tussen deze 2 vragen:

1. Hoe kan ik stoppen met mijn ex te missen?

of

2. Hoe kan ik me beter voelen

Deze 2 vragen gaan over hetzelfde probleem, alleen zet elke vraag je op een heel ander denkspoor. Welke kies jij?

jezelf de juiste vragen stellen

Bovendien klinkt vraag 1 als 'help, ik weet niet goed wat te doen'. Je zoekt niet bewust een bepaalde denkrichting, terwijl vraag 2 meer aangeeft dat je verantwoordelijkheid neemt om het negatieve gevoel van gemis om te draaien. Je zoekt wel degelijk naar een bepaalde richting die bovendien ook positief is.

Kijk, als je wilt veranderen zul je eerst moeten weten waar je je op wilt focussen. Is dat op gevoelens die voortkomen uit het gevoel van gemis of het tegengestelde daarvan?

Belangrijk hierbij is de boodschap die je jezelf vertelt. Laten we eens verder doorgaan op de tweede vraag : hoe kan ik me beter voelen?

Daarvoor zul je eerst antwoord moeten geven op de volgende belangrijke vraag :

Wat is 'me beter voelen', wat is voor mij dus eigenlijk het tegengestelde aan het voelen van een gemis?

 Je gaat op deze manier dus meer op zoek naar een positief gevoel. Dat is echt een belangrijke vraag en het antwoord op die vraag zul je voor jezelf helder moet krijgen, want voor ieder mens kan dat anders zijn. 

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen:

In plaats van mijn ex te missen en aan hem/haar te denken wil ik me:

- blijer voelen

- meer voldoening ervaren

- me veilig voelen

- me compleet voelen

Er zijn geen foute antwoorden, zolang ze maar voor jou gelden. Maar we zijn als mens vaak niet concreet genoeg, want wat houdt dat 'blije gevoel' nu eigenlijk precies in?

Om daar meer zicht op te krijgen is het van belang dat je nog even verder gaat met doorvragen. De eerstvolgende 2 logische vragen zijn dan:

- hoe ziet dat blije gevoel er precies uit?

en

- wat levert het mij vervolgens dan op?

Als je namelijk hebt geformuleerd wat je wel zou willen maar niet goed weet wat het je uiteindelijk oplevert zal je weinig gemotiveerd zijn om succes te boeken. 

Laten we dus even verder gaan met antwoord te geven op die vragen. Zo zou je kunnen zeggen:

- als ik blij ben dan straal ik en dat zorgt ervoor dat ik met goed voel, de juiste dingen doe en zeg en trots ben op mezelf

of

- als ik meer voldoening ervaar, krijg ik een warm gevoel van binnen en dat zorgt ervoor dat ik ermee door ga wat mij nog meer voldoening en zelfvertrouwen geeft

Er zijn natuurlijk tal van antwoorden mogelijk op hoe dat gevoel er voor jou uit ziet en wat het je oplevert (bijv. een betere concentratie op je werk, je kunt anderen ook blij maken, je kunt beter slapen, het zorgt voor een gezonder leven etc.). als dit uiteindelijk allemaal duidelijker is kun je doorgaan met de volgende stap

STAP 2: Stel jezelf de 'Hoe-vraag' om dat tegengestelde gevoel te realiseren

Je vraagt jezelf af 'HOE kan ik me blijer voelen? gelukkiger? meer voldoening ervaren? me veilig voelen en compleet?'

Je stelt dus niet de vraag 'hoe kan ik mijn ex niet missen' want dat is voor nu nog onmogelijk voor je. Bovendien is het een negatieve vraag omdat het woord 'niet' er staat. Dat maakt dat je brein juist het tegenovergestelde doet en dat is dus, precies je raadt het al: 'je ex wel missen'

dus laten we deze ‘hoe’ vraag eens nader bekijken, want het zal je dwingen om na te denken over de mogelijkheden die je hebt om dat doel te bereiken

- ik kan me blijer voelen door te gaan sporten

- ik kan voldoening ervaren door anderen te helpen

- ik kan me veilig voelen door te geloven dat het uiteindelijk goed met me komt

- ik kan me compleet voelen door tegen mezelf te zeggen dat ik voor anderen veel beteken vind je het lastig om deze vraag te beantwoorden doe dan deze tussenstap.

vind je het lastig om deze vraag te beantwoorden doe dan deze tussenstap :

STAP 3 : Herinner je momenten waarbij je de positieve gevoelens bij stap 2 al eerder hebt ervaren

Het is belangrijk herinneringen op te halen waarbij je deze gevoelens van blijheid, voldoening en veiligheid of je compleet voelen al eerder had in een geheel andere context.

Bijvoorbeeld :

- ik voelde me al eerder blij toen ik te horen kreeg dat ik geslaagd was voor mijn rijexamen

- ik heb voldoening ervaren toen mijn moeder me bedankte dat ik haar zo goed had geholpen

- ik voelde me veilig toen ik op mijn werk een probleem kon bespreken zonder dat er daarna over werd gepraat door mijn collega’s

- ik voelde me compleet toen ik zoveel dankbaarheid terugkreeg van de mensen in het dorp X waar ik Y voor had gedaan.

Je ontdekt hierdoor dat je diezelfde gevoelens waar je naar verlangt al eerder kon ervaren en dat je dat altijd weer opnieuw zal kunnen ervaren, tenminste als je dat wilt.

Je verlegt je focus op gevoelens die je uiteindelijk wel wilt ervaren en je word je bewust van het feit dat je zelf daaraan hebt bijgedragen.

positieve herinneringen

Besef namelijk dat je gevangen zit in een destructief denkpatroon. Maar het tegendeel is waar : je bent niet gevangen en hulpeloos; je bent gewoon in de greep van een obsessieve manier van voelen. 

Leren hoe je moet stoppen met het missen van je ex, vereist dat je die gewoonte doorbreekt. Het kost in het begin energie en discipline, maar je kunt de obsessieve gedachten over de persoon die je hebt verloren echt wel stoppen.

Onthou dat je niet de enige bent die met dit gevoel zit en dacht het nooit te kunnen overwinnen. Miljoenen mensen is het al gelukt, dus waarom jij niet? Er is geen reden dat jij dat niet zou kunnen. Als je steeds blijft zeggen  'ja maar mij lukt dat nooit' zal het je uiteindelijk ook niet lukken. Jij bent de enige die dat kan stoppen.

Hier is wat een man ooit zei over zijn ex-vriendin:

"Ik ben nog steeds geobsedeerd door mijn ex. Ik denk tientallen keren per dag aan haar. Ik doe mijn best om haar te vergeten, maar ondanks wat ik heb gelezen en het advies dat ik heb gekregen, KAN IK HAAR NIET UIT MIJN HOOFD KRIJGEN! Ik heb het gevoel dat ik half leef, zonder enig perspectief, omdat ik spijt heb van wat had kunnen zijn ... .hoe stop ik met mijn gedachten en deze schuldgevoelens? Dit gemis van mijn ex? »

Zulke gedachten helpen je zeker niet verder zoals ik je hierboven al heb verteld.

We gaan even verder met ons stappenplan om het gemis van je ex te stoppen. We waren gebleven bij het verleggen van je focus. Hier volgt de volgende stap :

Stap 4 : Ga aan de slag met de positieve uitkomsten van die eerdere herinneringen

Misschien zeg je nu wel ‘ja Michelle, alles leuk en wel, maar die gevoelens van blijdschap had ik toen, nu zeker niet’.

Hiervoor is het belangrijk te beseffen dat je die gevoelens van blijdschap die je toen had ook zeker zelf kunt creëren. Zodra je dat ervaart zul je merken dat er onbegrenste mogelijkheden zijn. Dat je alle gevoelens kunt oproepen die je maar wilt.

positief denken

Je bent dan eigenaar van jouw gevoelens geworden door verantwoordelijkheid te nemen. Je accepteert dat je geen slachtoffer bent van wat je is overkomen.

De beste manier om te leren stoppen met het gemis van je ex is het ontdekken wat voor jou werkt gedurende minstens twee weken. Hier een oefening als je je ex mist en dat gevoel wilt stoppen. Geef het niet op als het niet meteen lukt. Je kunt die eerdere positieve ervaringen heel goed inzetten en dat doe je zo :

Zodra je je ex mist, probeer dan een andere positieve herinnering uit je lijstje op te roepen en koppel die aan de gedachten van het gemis van je ex. Uiteindelijk zul je die gevoelens associëren met die positieve herinneringen.

Haal één of twee van deze eerdere positieve ervaringen in die andere context op zodra je weer denkt aan je ex.

Geef niet op. Laat je obsessieve gedachten het niet overnemen. Je zult op een zekere dag merken dat de gedachten aan je ex al veel minder sterk zijn. Het kost gewoon tijd om te rouwen en verder te gaan met je leven.

Behalve de hierboven geschetste stappen zal ik je nog een aantal krachtige technieken geven om het gemis van je ex te stoppen. De eerste klinkt misschien wat vreemd, maar kan toch effectief zijn voor jouw situatie. Zeker als je last hebt van schuldgevoelens.

Techniek 1: Gebruik de 'hondenbraaksel techniek' als je je ex mist en je last hebt van schuldgevoelens

hondenbraaksel

Misschien denk je nu : wat zeg je nu Michelle ? Waarom associeer je mijn ex met hondenbraaksel ?

Wel laatst vertelde een cliënt in coaching mij dat het denken aan verdrietige dingen in het verleden is als een hond die terugkeert naar zijn eigen braaksel. De analogie met honden en braaksel staat overigens in de Bijbel 

"Als een hond terugkeert naar zijn uitbraaksel, herhaalt een dwaas zijn dwaasheid."

Deze analogie spreekt mij wel aan omdat het visueel en concreet is. Ik gebruik het wanneer ik iets heb gedaan waar ik spijt van heb. In plaats van te blijven hangen in schuldgevoelens zie ik mijn eigen braaksel ... en dan denk ik "Eeewwww ..." ik ga er niet weer naar kijken en ga ik verder.

Dit is een zeer praktische, effectieve tip over hoe je kunt stoppen te denken aan dingen die je een schuldgevoel geven. Het kan namelijk zijn dat je het zelf hebt uitgemaakt met je ex of dat je iets gedaan hebt waarna je ex besloot een eind te maken aan de relatie. Wat heb je er aan om steeds datzelfde ellendige gevoel op te roepen?

Deze techniek kan eigenlijk ook gebruikt worden om niet steeds weer terug te keren naar wat voor negatieve ervaring dan ook.

Techniek 2: Gebruik de "elastiektechniek" om te stoppen met je ex te missen

Het klinkt misschien raar maar in de psychologie bestaat een populaire techniek om obsessief denken te overwinnen. Die techniek gaat over het dragen van een elastiekje om je pols waarbij zodra je negatieve gedachten voelt opkomen je het elastiekje oppakt en 'stop' zegt. Tegelijkertijd vervang je de obsessieve gedachte van je ex door een andere gedachte (die gedachte weet je al van tevoren. Bedenk dus eerst: waar wil ik aan denken als ik mijn ex mis en ik het elastiekje span). Het is dan wel de bedoeling dat die gedachte jou op een totaal ander denkspoor brengt en zelfs voor verwarring zorgt.

elastiek om pols

Je zou bijvoorbeeld op zo'n moment kunnen denken aan:

 "Wat is het handigst om mee te nemen met vakantie?" of "Wow, ik heb geweldig werk geleverd dankzij dat project!

Leren dat je controle hebt over je eigen gedachten, is een waardevolle tip over hoe je moet stoppen met denken aan je ex.

Techniek 3: Voeg 2 nieuwe activiteiten toe aan je leven

Om je gevoelens en gedachten over het gemis van je ex te stoppen is het raadzaam om verandering aan te brengen in gewoonten. Dit kun je doen door nieuwe activiteiten te ondernemen waarbij sommige zelfs van je vragen om uit je comfortzone te stappen. Hier een aantal voorbeelden:

- Plan een reis naar een ver land

- Wordt vrijwilliger bij een opvangcentrum voor daklozen

- Volg een cursus sushi maken

- Sluit je aan bij een wandelclub

- Neem Zumba-danslessen

- Verhuis naar een andere plaats

- Maak nieuwe vrienden

- Zoek goede oude vrienden op

Het maakt eigenlijk niet uit wat de nieuwe activiteiten zijn, zolang ze maar interessant zijn en je nieuwsgierigheid prikkelen. Gun jezelf onder geen beding tijd om jezelf gevangen te houden door de negatieve gedachten omtrent het gemis van je ex. Geloof me! Je bent echt wel in staat het zelf te stoppen.

Oefen met het vervangen van dergelijke obsessieve gedachten door nieuwe en interessante ideeën op te roepen en actie te ondernemen.

Worstelen met obsessieve gedachten of gedachten zoals ‘ik mis mijn ex’ is kiezen voor automatisch negatieve gedachten over jezelf en over wie je bent.

De vraag is of je dat wilt. Ik denk van niet. De kans is groot dat je niet in jezelf gelooft, niet van jezelf houdt. Weet echter dat jouw leven van grote waarde is omdat er niemand is zoals jij. Je bent een uniek mens met unieke talenten. Je kan zoveel betekenen voor andere mensen. Die andere mensen wachten op jou! Het enige wat je hoeft te doen is dat te beseffen en te geloven. Herhaal het steeds weer ‘Mijn leven is waardevol. Ik kan veel voor anderen betekenen. Ik ga mijn tijd niet zitten verdoen door mijn ex zoveel macht te geven over hoe ik me voel'.  Dit doe je net zolang als nodig is.

Techniek 4: Gedachten over je ex bewust uitstellen

Als het je nog steeds niet lukt om te stoppen met je ex te missen (wil je het dan eigenlijk wel?) en die gedachten komen steeds weer bij je op, stel dat moment dan uit tot een later moment. Dit geeft jezelf de vrijheid om eindelijk te kunnen stoppen met het missen van je ex.

Wanneer je merkt dat je op een niet-gepland tijdstip toch aan je ex denkt, zeg dan tegen jezelf dat je er op een later moment mee aan de slag gaat maar dat je eerst doorgaat met datgene waarmee je bezig was.

Je zult zien dat je op een zekere dag, wanneer dat moment zich aandient opeens denkt  ‘waarom zou ik nu eigenlijk nog doorgaan met mijn ex te missen, wat heb ik er aan ? Het levert me helemaal niks op ! »

Zelfbeheersing van gedachten en gevoelens vraagt wilskracht, moed en empathie, maar het levert je uiteindelijk veel op.

Wil je meer weten hoe je je liefdesverdriet kunt verwerken? Je relatie kunt verbeteren? je ex weer voor je kunt terugwinnen? Neem een kijkje hier en kies je optie! Je kunt o.a. een gesprek met mij aangaan of kiezen voor coaching per email.

Hoe stop ik het missen van mijn ex by
Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties